Ervaringsgericht
Om de kinderen niet alleen talig te benaderen leren de kinderen van deze bijna gecertificeerde Rots&Water-school vanaf dag 1 op een ervaringsgerichte, minder talige manier hoe ze goed met elkaar om kunnen gaan. Dit niet talige communiceren gebeurt ook in de creatieve verwerking van rouw en verlies in het programma ‘Jonge Helden’. “Ze voelen wat er gebeurt. Dat draagt bij aan de veilige sfeer in school,” merkt Ageeth. Onderzoekend leren wordt gestimuleerd door bovenbouwleerlingen een dagdeel te laten leren door te doen: zoals tuinieren, voor ouderen zorgen, laminaat leggen, behangen of soep maken.
Samen met ouders
De communicatie met de ouders is intensief, ook in coronatijd. De kennismakingsgesprekken en de infomiddag bij de start van het schooljaar zijn vervangen door gesprekjes op het plein en ook de infomarkt was buiten. En elke leerkracht gaat net als elk jaar op huisbezoek. “Gezinnen vinden het fantastisch eervol dat de leerkracht in hun huis komt! We willen dat ouders zelf hun afspraken inplannen via een ouderapp. Zo stimuleren we eigenaarschap en betrokkenheid.” De Ouderkamer draagt bij aan verbinding, taalontwikkeling en begeleidt ouders, zoals met een traject schuldhulpverlening. Piëzo geeft de ouders taallessen.
Kwaliteit
Kampen is trots op wat het team van De Meerpaal bereikt, ook al zijn de onderwijsresultaten niet in een mooie lijn weer te geven, zoals op andere scholen. “De groepsresultaten bijvoorbeeld, die zijn niet valide door het grote verloop onder de leerlingen. We zijn daarom het resultatenmodel naar onze situatie toe aan het schrijven. De nadruk ligt daarbij vooral op de vaardigheidsgroei van kind ten opzichte van zichzelf.”
|